Markéta Luskačová: Azylový dům Chiswick Women’s Aid – prodlouženo do 18. 10. 2021

(31. 8. – 7.10. 2021)

fotografie: Markéta Luskačová, z cyklu: Azylový dům Chiswick Women's Aid
fotografie: Markéta Luskačová, z cyklu: Azylový dům Chiswick Women’s Aid

Markéta Luskačová: Azylový dům Chiswick Women´s Aid 1976 – 77

(31. 8. – 7. 10. 2021) – prodlouženo do 18. 10. 2021

kurátorka: Nadia Rovderová, text k výstavě: Antonín Dufek

otevřeno úterý – čtvrtek: 16 – 18 h.. nebo po předchozí telefonické domluvě: +420 777 748 433

Markéta Luskačová: Azylový dům Chiswick Women´s Aid 1976 – 77

Poprvé, nejen v České republice, ale jako celosvětovou premiéru, máme tu čest představit fotografický soubor Markéty Luskačové z let 1976-77, z vůbec prvního azylového domu pro týrané ženy a děti v Londýně. V době vzniku se bohužel téma nesetkalo s náležitým ohlasem, časopisy snímky neotiskly, společnost nejevila o téma zájem. Půl století poté se ukazuje, nakolik závažné a ignorované téma to bylo a je. Londýnské nakladatelství CRB / Café Royal Books vydalo v roce 2020 publikaci Chiswick Women’s Aid 1976-77, kde teprve po 44 letech byly tyto fotografie Markéty Luskačové vůbec poprvé publikovány. Snímky se vyznačují silnou empatii pro lidi v komplikované a tíživé životní situaci. Na některých fotografiích mají na sobě děti kartonové masky, které ovšem nebyly součástí hry. Účelem bylo, aby otcové dětí nemohli na fotografiích poznat jejich obličeje a zjistit tak, kde se nacházejí. V té době se v azylovém domě, původně určeném pro 42 lidí, tísnilo 140 žen a dětí. Zakladatelka domu dodržovala pravidlo, že žádnou ženu, nebo dítě nenechá nikdy v tísni a všem poskytne ochranu. “Tyto snímky jsou obzvláště aktuální dnes, kdy lockdown způsobil dramatický nárůst domácího násilí” říká autorka fotografií. Výstavou chceme upozornit na přetrvávající problém a její součástí bude rovněž beseda s odborníky na dané téma.

Nadia Rovderová, srpen 2021

Chiswick Women’s Aid Markéty Luskačové

Brzy po příchodu do Anglie v roce 1975 vytvořila Markéta Luskačová reportáž z Asyloveho domu pro týrané ženy a děti: Markéta Luskačová, Chiswick Women’s Aid 1976-77. Kniha – spíš brožura – vyšla teprve loni v respektované edici dokumentárních souborů britských fotografů z konce minulého století Cafe Royal Books v nákladu 500 ks. Redaktorem edice je Craig Atkinson. Trvalo tedy přes čtyřicet let, než fotografie mohly najít své publikum, i když jistě hodně jiné než to, jemuž byly původně určeny. Publikace s osmnácti kvalitními reprodukcemi, bohužel bez textu, věrně tlumočí tehdejší charakter fotografických pozitivů.  Na webu autorka k fotografiím přidala komentáře, za něž můžeme být vděčni a význam její story umocňují. V Chiswicku, čtvrti v západním Londýně, byl totiž vůbec první útulek pro týrané matky s dětmi v Anglii. Musel tedy být jedním z prvních na světě, a to platí i o reportáži o něm. Z autorčiných komentářů k jednotlivým fotografiím se dozvídáme: „Útulek byl připraven pro asi 40 žen a dětí, ale v době, kdy jsem tam fotografovala tam žilo 140 žen a dětí. Ráno byla těla všude.“ Další snímky ukazují ženy a děti různých odstínů pleti, smutně posedávající, ale také při obvyklých dětských hrách. Pro děti žijící „v tlupě“ nebyl pobyt tak hrozný, jako pro jejich matky. Papírovou masku má ale jedno z dětí ne jako součást hry, ale aby je otec nemohl poznat. Na jiném snímku vidíme děti hledící ven za neprůstřelným sklem. Jít ven by bylo jistě nebezpečné. Fotografie na obálce zobrazuje početnou demonstraci s transparenty před útulkem. Zakladatelka Erin Pizzey, která měla program otevřených dveří, žádné matce s dětmi neodmítla poskytnout asyl, a za to byla předvolána k soudu a obviněna z přeplnění domu a z porušováni bezpečnostních pravidel. Hned na počátku svého anglického pobytu Luskačová tedy prokázala schopnost udělat „story“ pro tisk (jedinou v jejím díle?), fotografie jsou výstižné a nápadité, příběh je strhující. Bohužel její práce nebyla tehdy publikována. Autorka byla v obtížné situaci: „Práci jsem dělala pro Magnum v letech 1976-1977, když jsem čekala našeho Matěje. Párala jsem se s tím řadu měsíců, skoro rok. Dílem proto, že to byla první práce pro Magnum, dílem proto, že jsem si naivně myslela, že když fotografie budou silné, tak to těm ženským s dětmi pomůže. Magnum to plánovalo distribuovat do dvanácti zemi. Každou fotografii jsem musela nazvětšovat dvanáctkrát. Skončila jsem s tím týden předtím, než jsem šla do porodnice. Počítala jsem, že honorář za publikování mi přinese něco jako mateřskou, ale za čas jsem dostala dopis od Anny Obolenski, sekretářky Magna, napsala: „sorry, story out of fashion“. Nikdo to neotisknul. Dvě nebo tři fotografie jsou ve sbirce Arts Council of Great Britain. Později malý časopis v Kalifornii Mother Jones jich pár otisknul, ořezaných a bídně vytištěných.“  (e-mail z 4. 4. 2020) Do výtisku v Moravské galerii Markéta vepsala: „Byla to zakázka od Magna. Má první a poslední.“ Zvlášť pak připsala: „Téma je to teď stejně akutní jako před lety, během ‚lockdown‘ domácí násilí zaznamenalo 200% nárůst.“ Soubor Luskačové je jistě jedním z prvních na toto stále žhavé téma, a i když jde o zakázku v době vzniku nepublikovanou, má platnost příkladné fotografické story.

Antonín Dufek

…………………………………………………………………………………………………………………….

Výstava Markéty Luskačové byla podpořena Státním fondem kultury. Celoroční program Artinbox Gallery podpořili: Ministerstvo kultury České republiky, Městská část Praha 1.

…………………………………………………………………………………………………………………….

Výstava obsahuje 20 originálních fotografií Markéty Luskačové: vysokostálý pigmentový tisk, bavlněný papír Hahnemühle, signováno a popsáno autorkou. Originální fotografie je možné zakoupit. Formát 30 x 40 cm, cena: 45 000 Kč, Formát 40 x 50 cm, cena: 54 000 Kč

…………………………………………………………………………………………………………………….

CURRICULUM VITAE MARKÉTA LUSKAČOVÁ

1944 narozena v Praze

1958–1961 jedenáctiletá střední škola v Chrudimi a v Praze, maturita z češtiny, ruštiny, matematiky a dějepisu

1961–1967 studium sociologie kultury, Univerzita Karlova, Praha

1966–1969 postgraduální studium fotografie, FAMU, Praha

Markéta Luskačová, 1999, foto Nadia Rovderová
Markéta Luskačová, 1999, foto Nadia Rovderová

PRÁCE

1968 začátek kariéry fotografky na volné noze

Fotografie:

1964–1972 Poutníci na Slovensku

1967–1974 cyklus z horské vesnice Šumiac na Slovensku

1968 Jazzový klub Reduta, Praha

1970–1972 Divadlo za branou, Praha

1972,73,1985+ Fotografování v Irsku

 1992                      

1974–1975 Fotografování pouličních trhů v Londýně

1974–2018 ve východním Londýně, Spitalfields

1976–1980 Nomineé Photographer v Magnum Photo, Paříž

1976–1977 Chiswick Women’s Aid, 1. azylový dům pro týrané ženy a děti v Londýně

1975–1990 Londýnští pouliční hudebníci

1977 narodil se syn Matthew Emanuel

1976–1980 fotografování v severovýchodní Anglii: Beaches and Juvenille Girl’s Jazz Bands

1986–2000 Citizen 2000, pořad stanice Channel 4 dokumentující život dvaceti dětí v Británii

2000 Durham Cathedral & Chorister School, Velká Británie

1998–2014 fotografování dětí v České republice

1998–2020 fotografování karnevalů v České republice, zejména karnevalů skupiny Roztoč, Roztoky

VYBRANÉ SAMOSTATNÉ VÝSTAVY

1971                Divadlo za branou, Praha, Československo (katalog Poutě)

1978                Side Gallery, Newcastle upon Tyne (+ Sirkka L. Kontinnen), Velká Británie

1983–1984      Victoria and AIbert Museum, Londýn. Velká Británie (katalog Pilgrims)

1984                Museum of Modern Art, Oxford, Velká Británie

1986                Ksiaz, Polsko

1989                Museum of Childhood, Bethnal Green, Londýn, Velká Británie

1989                Galería Visor, Valencie, Španělsko

1991                Whitechapel Gallery, Londýn, Velká Británie (katalog Photographs from Spitalfields)

1991                Nottingham Castle, Nottingham

1991                GHMP, Praha, Československo (katalog Poutníci)  

1992                Ayuntamiento de Murcia, posléze Madrid, Salamanca, Jérez, Palma de Mallorca, Santa Cruz de Tenerife, Španělsko

1994                Staroměstská radnice, Praha, Česká republika

1994                Stills Gallery, Sydney, Austrálie

1994                Divadlo Karla Pippicha, Chrudim, Česká republika

1995                Východočeská galerie, Pardubice, Česká republika

1996                Galerie 4, Cheb, Česká republika

1998                Stills Gallery, Sydney, Austrálie (katalog Unknown Remembered)

1999                Open Eye Gallery, Liverpool, Velká Británie

1999                EIi Lemberger Museum of Photography, Tel Hai, Galilea, Izrael

2000                Pražský dům fotografie, Praha, Česká republika

2001                Dom fotografie, Poprad, Slovensko

2001                The British Council, Praha, Česká republika

2001                Galerie Fait et Cause, Paříž, Francie

2001                Focus Gallery, Londýn, Velká Británie

2004                Muzeum Soběslav, Česká republika

2011                Středočeské muzeum v Roztokách, Česká republika (katalog O smrti, o koních a jiných lidech)

2011                Michigan State University Museum, East Lansing, USA

2013                Piper Gallery (+ Francis West), Londýn, Velká Británie

2014                National Czech and Slovak Museum and Library, Cedar Rapids, USA

2014                Leica Gallery, Praha (katalog: Markéta Luskačová Fotografie 1964–2014)

2015                Galéria 19, Bratislava, Slovensko

2016                Latitude, Huelva, Španělsko

2016                Musée International du Carnaval et du Masque, Binche, Belgie

2017                České centrum Paříž, Francie

2017                Palacio de Pimentel, Valladolid, Španělsko (katalog Primero y Ultimo)

2018                České centrum Mnichov, Německo

2018–2019      Tate Britain, Londýn, Velká Británie

2019                Martin Parr Foundation , Bristol, Velká Británie

2020                Fiducia, Ostrava, Česká republika (O smrti, o koních a jiných lidech)

2020                Kestle Barton Gallery, Helston, Velká Británie

VYBRANÉ SKUPINOVÉ VÝSTAVY

1969                Fotografické cykly a seriály, Obecní dům, Praha, Česká republika

1972                Tři fotografové, Galerie umění Roudnice nad Labem (+ Ivo Gil, Pavel Štecha), Česká republika

1975                Women of Photography, San Francisco MOMA, San Francisco, USA

1983                Personal Choice: A Celebration of Twentieth Century Photographs, Victoria and Albert Museum, Londýn, Velká Británie

1985                Through the Looking Glass, Barbican, Londýn, Velká Británie

1987                Three British Photographers (společně s Martinem Parrem a Chrisem Killipem), Mexico City, Mexiko

1990                Spišské muzeum (+ Peter Župník, Janusz Moniatowicz), Levoča, Slovensko

1993                An Historical Survey, Museum of Modern Art. New York, NY, USA

1995                Luz y Tiempo, Centro Cultural del Arte contemporaneo, Mexico City, Mexiko

1995                Der Geduldige Planet, Curych, Švýcarsko

2000                Photography and Time, Victoria and Albert Museum, Londýn, Velká Británie

2002                Česká a Slovenská fotografia 80. a 90. rokov 20. storočia, Dom umenia, Bratislava, Slovensko

2003                The Cathedral (s Johnem Kippinem a  Johnem Riddy), Baltic Centre for Contemporary Art, Velká Británie

2003                Les choix d’Henri Cartier–Bresson, Fondation Henri Cartier–Bresson, Paříž, Francie

2006                Closed Eyes, Brandts Museet for Fotokunst, Odense, Dánsko

2008                Fotogenie identity, Paměť české fotografie, Pražský dům fotografle, Praha, Česká republika

2010–2011      Pictures by Women: A History of Modern Photography, Museum of Modern Art, New York, USA

2012                Another London, Tate Britain, Londýn, Velká Británie

2014                Witches and Wicked Bodies, Scottish National Gallery, Velká Británie

2016                Feminine!, Artinbox, Praha, Česká republika

2016–2017      In Your Dream You Saw a Way to Survive and You Were Filled with Joy, putovní výstava, Hayward Gallery, Londýn, Velká Británie

2017–2018      Collected Shadows, putovní výstava, Hayward Gallery, Londýn, Velká Británie

2018                Women by Women, Baltic, Velká Británie

2018                Modern Landscape, Barbara Hepworth Museum, Velká Británie

2019                Distinctly, Open Eye Gallery, Liverpool, Velká Británie

2019                Seaside Photographed, Turner Contemporary, Margate, Velká Británie

FOTOGRAFIE VE VEŘEJNÝCH SBÍRKÁCH

Archive of Modern Conflict, Londýn, Velká Británie

The Collection of the Arts Council of Great Britain, Londýn, Velká Británie

Muzeum umění a designu, Benešov, Česká republika

Arthur Andersen, Londýn, Velká Británie

Bibliothèque nationale de France, Paříž, Francie

Brandts Museet for Fotokunst, Dánsko

Bruce Bernard Collection, Velká Británie

Clifford Chance, Londýn, Velká Británie

Eli and Edythe Broad Art Museum, Michigan State University, East Lansing, USA

Eric Franck Fine Art Collection, Londýn, Velká Británie

Foundation Cultural, Mexico City, Mexiko

FRAC Rhone-Alpes, Francie

George Eastman Museum Collection, Rochester, USA

IVAM, Valencie, Španělsko

Israel Museum, Jeruzalém, Izrael

James Hyman Collection, Londýn, Velká Británie

Martin Parr Foundation, Bristol, Velká Británie

Michigan State University Museum, East Lansing, USA

Moravská galerie, Brno, Česká republika

Museum of Art, Ein Harod, Izrael

Musée International du Carnaval et du Masque, Binche, Belgie

Museum of Modern Art New York, USA

National Gallery of Australia, Canberra, Austrálie

National Gallery, Washington, USA

National Gallery of Ireland, Irsko

National Media Museum, Bradford, Velká Británie

National Portrait Gallery, Londýn, Velká Británie

Royal Festival Hall, Londýn, Velká Británie

Salamanca University, Salamanca, Španělsko

San Francisco Museum of Modern Art, San Francisco, USA

Side Gallery, Newcastle upon Tyne, Velká Británie ·

Slovenská národná qaléria, Bratislava, Slovensko

Spišské museum, Levoča, Slovensko

Stedelijk Museum Amsterdam, Nizozemsko

Tate Britain, Londýn, Velká Británie

The British Council, Valencie, Španělsko

The J. Paul Getty Museum, Los Angeles, USA

Uměleckoprůmyslové muzeum, Praha, Česká republika

University of Newcastle, Austrálie

Victoria and Albert Museum, Londýn, Velká Británie

Wilson Centre for Photography, Londýn, Velká Británie

VYBRANÉ PUBLIKACE A ČLÁNKY

Camera, Luzern, 8/1969, text Anna Fárová

Fotografie, Praha,  9/1969, text Karel Dvořák

Poutníci, Divadlo za branou, Praha1971, text výstavního katalogu Josef Topol

Creative Camera, Londýn, 10/1971

Camera, Luzern, 4/1974, text Allan Porter

DU Magazine, Curych, 12/1974

The British Image II, Londýn, 1976

Camera Mainichi, Tokio, 12/1976

Aperture 91, New York, 1983, text Mark Haworth-Booth

Creative Camera, Londýn, Photographs from Ireland, 11/1983

Pilgrims, V & A Museum, Londýn, katalog k výstavě 1983/1984, text Mark Haworth-Booth

Pilgrimage of Faith, New Society, Londýn, 16. 2. 1984, text Peter Fuller

Pilgrims, The Arts Council, Londýn, katalog k putovní výstavě 1985, text John Berger, Joanna Drew

Creative Camera, Londýn, celé číslo 1/1987, text Tom Evans, Josef Topol

Photographs from Spitalfields, The Whitechapel Art Gallery 1991, katalog k výstavě, Londýn, texty: Mark Holborn, Chris Killip, David Widgery

Independent Magazine, Londýn 3/1991, text Bruce Bernard

Poutníci, GHMP, Dům u kamenného zvonu, Praha, 1991, text v katalogu Marie Judlová, Jitka Hauptvogelová

Creative Camera, Londýn 10–11/1991, text Gerry Badger

Unknown Remembered (Photographs of Children 1968–1998), Stills Galery, Sydney, 1998, text Colin Osman

Markéta Luskačová – Monografie, Torst, Praha 2001, text Gerry Badger, Marie Klimešová

Moravská Galerie, Brno, 2000, text v katalogu Antonín Dufek

B+W  photography, USA, 2009, text Dan Brierly

O smrti, o koních a jiných lidech, Středočeské muzeum Roztoky u Prahy, 2011, text v katalogu Howard Bossen, Robert Silverio

Come Carnival: Entwined and in Play, Marketa Luskacova and Francis West, Piper Gallery, Londýn, 2013, text v katalogu Elizabeth Perrotte

Markéta Luskačová (Fotografie 1964–2014), Leica Gallery, Praha, texty Markéta Luskačová, Irena Murray

To Remember (London Street Musicians 1975–1990), 2016, texty John Berger, Howard Bossen, Markéta Luskačová

Markéta Luskačová, Primero y Ultimo, Palacio Pimentel, Valladolid, 2017, text katalogu Stanislav Škoda

Tenderness of True, Black + White Photography, Cool, Creative and Contemporary, Londýn, 7/2017, text Alex Schneideman

Financial Times Weekend 17/11, 2018, text Rachel Spence

“By the Sea” Photographs from NorthEast 1976–1980 (úvod Markéta Luskačová, RRB Photobooks, Bristol, 2019)

Chiswick Women’s Aid, Cafe Royal Books, 2020, Velká Británie

Ireland, Cafe Royal Books, 2021, Velká Británie

New Perspectives, National Gallery of Ireland, strany 72–73, 2021, Irsko

Fotograf, 2/2021, text Antonín Dufek

Foto, 6/2021, text Antonín Dufek