Markéta Luskačová: TO REMEMBER / London Street Musicians / Londýnští pouliční muzikanti /1975–1990 / kniha / book

nová kniha Markéty Luskačové / new book of Markéta Luskačová

Markéta Luskačová: To Remember

London Street Musicians / Londýnští pouliční muzikanti /1975–1990

with her own preface and featuring an introduction by John Berger /s texty Johna Bergera, Howarda Bossena a autorky /

Book launch took took place at Artinbox Gallery Prague  on 10th of March 2017. Křest knihy proběhl za účasti autorky 10. 3. 2017 v Artinbox Gallery, Perlová 3, Praha 1.

photogallery: https://www.facebook.com/pg/ArtinboxGallery/photos/?tab=album&album_id=1543900425682640

Křest knihy Markéty Luskačové To Remember, foto: Jiří Mikulica, 10. 3. 2017, Artinbox Gallery, Perlová 3, Praha 1

Křest knihy Markéty Luskačové To Remember, foto Jiří Chocholáč, 10. 3. 2017, Artinbox Gallery, Perlová 3, Praha 1

Book is available for sale by request, contact: nadia@artinbox.cz. +420777748433 / Knihu je možno zakoupit po domluvě: nadia@artinbox.cz. +420777748433.

doporučená cena / recommended price:  1200,- Kč / 46 eur  /

naše cena / our price offer: 1080,- Kč / 42 eur

photo by Markéta Luskačová: Ginger, Cheshire Street, 1976

Markéta Luskačová / To Remember. London Street Musicians 1975–1990

Vydala / Markéta Luskačová, Praha, 2016

Texty / John Berger, Howard Bossen, Markéta Luskačová

Překlad / Marzia a Derek Patonovi

Grafická úprava / Aleš Najbrt, Michal Nanoru

Tvrdá vazba, formát 30,5 x 23 cm

120 stran, sazba anglická, česká

[zdroj:] FOTO 29–2016

Památník Markéty Luskačové

text Josef Moucha

Nové ohlédnutí vydala Markéta Luskačová vlastním nákladem. Podle autorčiných webových stránek jde o devátou bilanční publikaci. Nazvala ji příznačně K zapamatování: Pouliční muzikanti Londýna 1975–1990.

Přísně vzato začíná příběh v západním Irsku na podzim 1973. Tam tehdy fotografku okouzlil starší muž muzicírující na koňském trhu. A právě této vzpomínce se zdá být kniha zasvěcena. Snímek irského houslisty je totiž umístěn proti vyznání autorky: „V mém dětství v Československu v padesátých letech žádní muzikanti na ulicích nehráli. Myslím, že jedna z věcí, které pro mne byly důležité a způsobily, že Londýn se stal mým domovem, a ne exilem, byla hudba na ulicích.“

Markéta Luskačová (1944) se ve Velké Británii usadila v polovině sedmdesátých let. Předmluvou připomíná, že těžiště alba vznikalo v době, kdy vozívala syna v kočárku. K několika hudebníkům se vracela častěji a v knize jim věnovala zvláštní oddíly uvedené textovými medailonky.

Svými záběry Luskačová nekrášlí a nepřibarvuje. Mezi ní samotnou a fotografovanými zůstává průzračná čistota, již lze ale nakonec přece jenom zaznamenat. Syrovost jako stylotvorný prvek?

Pro letos dovršený knižní katalog Pražský dům fotografie / 25 let shrnula Markéta Luskačová tvůrčí zkušenost slovy: „Vlastně jsem celý život fotografovala věci a lidi, jejichž existence mi byla blízká, na kterých mi záleželo: poutníky, Šumiačany, děti, trhovce a muzikanty na londýnských ulicích, roztočské maškary. Chtěla jsem o nich podat zprávu, chtěla jsem, aby po nich alespoň fotografie zbyly. Fotoaparát je účinný nástroj proti zapomínání. Dávám si velkou práci s formální stránkou mých fotografií. Myslím si totiž, že zapamatovatelné jsou jen fotografie vizuálně silné.“

To Remember, a new book by photographer Markéta Luskačová

showcasing a collection of photographs of street musicians taken in London from 1975 up to 1990 with texts by John Berger, Marketa Luskacova and Professor Howard Bossen.

Hardback 120 pages published in September 2016.

‘The first street musician I ever met was at the horse fair in the West of Ireland on a cold autumn day in 1973 – an old man playing a violin between the horses. It was like an epiphany.

A few years later I started to like in London close to Portobello Road Market. Street musicians played there frequently and the feeling of being in the in the presence of something precious stayed with me. The street musicians themselves were often quite lonely men, yet their music lessened the loneliness of the street, the people in it and my own loneliness’

Markéta Luskačová

‘…it takes me back eighty years to my childhood (in the 1930’s), when I was disturbed and spellbound by the street-musicians I passed and stopped to listen to and watch. The word play had a double-sense for me. They played instruments or they sang in the street in the hope of getting money, survival money, from the passers-by. And I played games in order to escape and feel that I was elsewhere.’

John Berger

Markéta Luskačová, photo by Nadia Rovderová 1999

Markéta Luskačová (*1944) is a Czech photographer known for her series of photographs taken in Slovakia, Britain and elsewhere. Considered one of the best Czech social photographers to date, since the 1990s she has photographed children in the Czech Republic, Slovakia, Poland etc.

In 1968 Luskačová graduated from Charles University in Prague with a thesis on religion in Slovakia. During her stay in Slovakia, she became familiar with the old Christian rites and decided to return with a camera to document the surviving traditions. Her thesis was titled Poutě na Východním Slovensku (Pilgrimages in East Slovakia). In the Pilgrimages cycle she mainly focused on the Slovak village of Šumiac. Following that she studied photography at FAMU, in this period photographing in Slovakia and Poland.

From 1970 to 1972, Luskačová photographed stage performances of the Za branou theatre, founded by director Otomar Krejča. However, the theatre was banned by communists in the spring of 1972. The same year, she was allowed to display the cycle Pilgrims in the Gallery of Visual Arts in Roudnice nad Labem (the curator of the exhibition was the photography theorist and art historian Anna Fárová). In 1971, Luskačová married the poet Franz H. Wurm (native of Prague and a British citizen). Wurm, terrified by the „Normalization“ in Czechoslovakia, left the country and Luskačová asked the state authorities for permission to visit her husband abroad. After several short visits she received a form for emigration (1975) and went to live in England. However, in an interview she claimed: „Bohemia, Prague and Šumiac have never ceased to be my home. I always took my life abroad as a kind of stopgap that stretched to be a considerable part of my life.“

In the 1970s and ’80s, the communist censorship attempted to conceal her international reputation. Her works were banned in Czechoslovakia, and the catalogues for the exhibition Pilgrims in the Victoria and Albert Museum were lost on their way to Czechoslovakia.

Luskačová started photographing London’s markets in 1974. In the markets of Portobello Road, Brixton and Spitalfields, she „[found] a vivid Dickensian staging“.

In 2016 she self-published a collection of photographs of street musicians, mostly taken in the markets of east London, under the title To Remember – London Street Musicians 1975-1990 and featuring an introduction by John Berger.

(wikipedia)

Narozena v Praze V r. 1944. Vystudovala sociologii kultury na Karlově Univerzitě v Praze. Diplomová práce v roce 1967 o tradičních formách náboženství na Slovensku, práce obsahovala fotografie poutníků. 1967 – 1969 studovala fotografii na FAMU v Praze. Od roku 1968 pracuje jako fotografka, svobodné povolání.

Střední školu absolvovala v Chrudimi a v Praze, maturovala z českého a z ruského jazyka, matematiky a z dějepisu. Poté vystudovala sociologii kultury na Karlově univerzitě u Miroslava Dismana. V roce 1964 si koupila starší fotoaparát Leica spolu s ruským širokoúhlým objektivem 5,6/20 mm. S technikou fotografie jí zpočátku radil Josef Koudelka. V letech 1964–1970 vytvářela fotografický cyklus Poutníci z náboženských poutí na Slovensku a v Polsku. Tyto fotografie později použila ve své diplomové práci v roce 1967. V letech 1967–1974 fotografovala život ve slovenské vesnici Šumiac.

V letech 1967-1969 studovala mimořádně fotografii na FAMU. Když Josef Koudelka, v té době fotograf Divadla za branou odcházel do exilu, doporučil Otomaru Krejčovi za svého nástupce právě Markétu Luskačovou. Ta byla fotografkou divadla od roku 1970 až do jeho uzavření komunistickým režimem v roce 1972. Zde také proběhla její první výstava fotografií (Poutníci).

V roce 1975 odešla do zahraničí, v roce 1977 se jí narodil syn Matthew Emmanuel. Od sedmdesátých let fotografovala v Anglii a Irsku, v letech 1975–2006 dokumentovala pouliční trhy v Londýně v cyklu Spitalfields. Švýcarský fotograf René Burri ji nominoval na členství v agentuře Magnum Photos, pro kterou fotografovala v letech 1976-1980[3]. Členkou agentury se ale nestala. Od roku 1998 vytváří fotografický cyklus z českých masopustů. Během práce na tomto cyklu začala porvé fotografovat barevně, první barevné snímky zveřejnila po roce 2009.

Dalším tématem fotografií Markéty Luskačové jsou děti.

Knihu To Remember vydala Markéta Luskačová v r. 2016 vlastním nákladem s předmluvou Johna Bergera.